Jag vet att jag låter som en konspirationsteoretiker nu, men jag hävdar inte att det finns en konspiration bakom högerns attack mot Public Service, snarare ett mycket medvetet projekt som började med upproret mot löntagarfonderna. Eller uppror? Ett gäng rika människor blev rädda för kommunism när reformistiska socialdemokrater för en gångs skulle försökte göra allvar av en av de grundläggande principerna av sin ideologi: ekonomisk demokrati.
Den idén var så skrämmande att näringslivet pumpade in miljarder i en aldrig tidigare skådad kampanj. Som pågår än i dag. Men med något annat fokus. Den konservativa ekonomiska högern har till stor del vunnit. Nu gäller det att upprätthålla illusionen om att det har blivit bättre. Och då är det lämpligt att samma krafter styr medierna som ekonomin. Företagsvärlden. Marknaden. Kapitalet.
Syftet är att reglera hur mycket och vilken information vi får av världen. Och framförallt vem som har rätt att konsumera nyheter, underhållning och sport. Nu gnälls det om att public service är snedvridet ideologiskt, man talar om statliga medier, trots att man mycket väl vet att SR och SVT är fristående organisationer.
Men också det går att råda bot på. Genom att först bolagisera och riva upp en fungerande struktur. Konkurrensutsätta så att många program nu produceras på alldeles för liten tid av folk som har alldeles för lite betalt, men som är ”fria aktörer”. Detta skedde redan på nittiotalet, med liberalen Peter Örn i spetsen.
Nästa steg var att ta bort licensen och göra avgiften till en skatt. Illusionen om statsstyrda medier förstärks. SD:s hat mot det fria samhället och oberoende medier har bestått av rena lögner och direkta verklighetsförfalskningar för att undergräva företagets trovärdighet. Det är inte så konstigt och upprörande, men nu börjar idén gnaga i andra delar av den konservativa högern. Moderaternas ungdomsförbund har länge velat avskaffa public service helt, men moderpartiet har stått emot. Men nu hakar de på.
På moderaternas stämma kommer förslag att läggas om att reklamfinansiera SR och SVT. Och samtidigt spetsa och utveckla innehållet. Som alltid när friheten och mångfalden ska minskas måste argumenten anpassas och mycket riktigt, marknadföringssvenskan skvätter som popcorn i en tryckkokare när högern kritiserar nyheter och underhållning som produceras av människor som varken har bindningar till staten eller kapitalet.
För det är det det handlar om. Uteslutande. Om en fortsättning på nedmonteringen av det gemensamma. Tro mig. Högern kommer inte att ge sig förrän allt som luktar tankens frihet från makten är förvandlat till varor som säljs av den privata mediebranschen. Som i sin tur oftast är samma sak som reklambranschen. Det är där pengarna finns nuförtiden. Och det lär bli värre.
Allt ska bli marknadsföring.
Det paradoxala är bara att man samtidigt snackar sig trött om civilsamhället, om betydelsen av platser där samtalet kan ske fritt och utan att makten lägger sig i. Den retoriken är genomskinligare än knäna på mina äldsta jeans. Och de har dessutom hela rumpan bar.
Rapport och Dagens Eko. Hederligast.
En miljon ugurier beräknas sitta internerade i Kina.