Startsida - Nyheter

Radar

Konsumentverket: Arlas påståenden är vilseledande

"Enligt Konsumentverkets bedömning är påståendena att anse som vilseledande och i strid med god marknadsföringssed", framför KO i en skrivelse om Arlas formulering "Netto noll klimatavtryck".

USA:s största mejeri ansöker om konkurs. En orsak är att kunder har vänt sig till växtbaserade alternativ istället. I Sverige bedömer Konsumentverket att Arlas nya miljömärkning ”Netto noll klimatavtryck” är vilseledande.

Syre har tidigare berättat om hur Arlas märkning ”Netto noll klimatavtryck” på förpackningarna har kritiserats och anmälts. För Expressen berättade miljövetaren Jonna Elofsson Bjesse, som har uppmanat människor på sociala medier att anmäla reklamen, vad hon ansåg var problematiskt med uttrycket:

– Det framstår som att mjölken inte har någon klimatpåverkan, men inga livsmedel kan ha ”netto noll” klimatavtryck. Det är jättebra att Arla klimatkompenserar, men då får de vara tydliga med att det är just detta de gör.

Anmälningarna gjorde att Konsumentverket fick ögonen på Arla, och i en skrivelse framför nu myndigheten:

”Den uppmärksammade marknadsföringen består av påståendet ’Netto Noll Klimatavtryck’ som presenteras inuti en cirkel samt påståendet ’bidra till en mer hållbar framtid’. Enligt Konsumentverkets bedömning är påståendena att anse som vilseledande och i strid med god marknadsföringssed.” 

Nu har Arla fått tid att yttra sig i frågan innan Konsumentverket tar beslut om eventuella åtgärder.

Dean Foods i konkurs

Som Syre tidigare skrivit minskar den svenska mjölkinvägningen. Men inte bara i Sverige har mjölkbranschen mött motgångar den senaste tiden. USA:s största mejeri, Dean Foods, lämnade förra veckan in sin konkursansökan. Bland annat CBS news skriver att det till viss del beror på den ökade efterfrågan på växtbaserade alternativ.

Enligt Nielsen data ökade den amerikanska försäljning av havremjölk med 636 procent under förra året, medan komjölksförsäljningen har minskat med cirka sex procent per år under de senaste fyra åren. Och under 2019 ser trenden ut att fortsätta; komjölkförsäljningen går ner medan soja-, havre- och mandelmjölken säljs i större mängder.

”Trots våra ansträngningar att göra verksamheten smidigare och mer kostnadseffektiv, fortsätter vi påverkas av en utmanande marknad präglad av en sjunkande mejerikonsumtion”, säger Dean Foods vd Eric Beringause i ett pressmeddelande.

Enligt CNN är ytterligare en anledning att Walmart, som var en av Dean Foods största återförsäljare, förra året började sälja komjölk under eget namn.

Men enligt de amerikanska nyhetskällorna behöver inte konkursansökan vara slutet för Dean Foods. Nu försöker mejerijätten få mjölkbönder att köpa upp företaget.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV