EU-miljoner till kampanjen ”Gilla gris” fick djurrättsaktivister att reagera. Som ett svar drivs nu kampanjen ”Gilla grisar” som än så länge är mer framgångsrik i sociala medier.
Nära 27 miljoner kronor får branschorganisationen Svenskt kött från EU för att få unga svenskar att äta mer griskött. Michelle Berghäll är en av djurrättsförespråkare som nu dragit igång motkampanjen ”Gilla grisar”. Via sociala medier sprider de nu recept för att inspirera andra till att äta växtbaserat och information om hur grisar behandlas när de föds upp.
Svenskt kött har förnekat att deras kampanj syftar till att få unga att äta mer kött och menar att den handlar om att man ska köpa mer olika sorters kött från grisen så att hela djuret tas till vara. Men EU-myndigheten Chafea, som beviljat pengarna, skriver på sin hemsida att syftet är att öka efterfrågan, rapporterade SVT i förra veckan.
– Det är absurt att skattepengar går till sådant som skadar både djuren och planeten, säger Michelle Berghäll.
Om människor visste vilka villkor grisarna lever under skulle de inte vilja äta köttet, tror Michelle Berghäll.
– De allra flesta lever inomhus hela sina liv inomhus, instängda i boxar med ett tiotal andra. De skickas till slakt efter sex månader fastän de kan leva över tio år naturligt, säger hon.
Hittills har ”Gilla grisar” varit mer framgångsrik i sociala medier än Svenskt kötts kampanj. På Facebook ”Gilla grisar” har på torsdagen drygt 1300 gillare mot, ”Gilla gris” 360 gillare.