Koldioxidutsläppen ska dras ner med 37,5 procent i den nya fordonsflottan i EU till år 2030. Men åtgärden täcker enligt miljöorganisationer bara nära 40 procent av behovet av utsläppsminskningar, enligt unionens egna klimatmål.
Detta gör att fler åtgärder kommer att krävas på nationell nivå för att EU samlat ska kunna nå målsättningen om att dra ner utsläppen utanför utsläppshandeln med 30 procent till 2030.
– Medlemsländerna kommer att behöva ta till mer tekniska och mer impopulära åtgärder för att uppnå målen, säger Greg Archer vid miljöorganisationssamarbetet Transport & Environment.
– De EU-gemensamma åtgärderna upplevs som mer rättvisa och påverkar inte konsumenterna lika mycket som att exempelvis höja bränsleskatterna, vilket vi sett hur folk kan reagera på. Det kommer även att kräva att medborgarna väljer bort bilen till förmån för andra transportmedel, vilket inte heller är lätt att uppnå.
Överenskommelsen som togs mellan EU-lagstiftarna i måndags innehåller bland annat också premier för biltillverkarna, som exempelvis kan få sina utsläppskrav sänkta genom att uppnå särskilda försäljningskvoter för lågutsläppsfordon.
Parlamentet och flera medlemsländer hade också förespråkat att det skulle finnas fler sanktioner för de tillverkare som inte uppnår målen, men de fick ge upp i slutförhandlingarna.