Startsida - Nyheter

Radar · Nyheter

Politiker i Los Angeles vill förbjuda pälsprodukter

Björn Larsson Rosvall/TT | En stor majoritet i Los Angeles ställer sig bakom ett totalförbud av djurpälsprodukter.

Ett av modeindustrins epicentrum, Los Angeles, är allt närmare ett totalförbud mot försäljning och tillverkning av pälsprodukter, rapporterar TT.

Los Angeles kommunfullmäktige har samstämmigt ställt sig bakom förbudet av pälsprodukter och gett staden jurister i uppdrag att jobba fram ett förslag om saken.

– Los Angeles är en av världens modehuvudstäder. Om vi kan uppnå detta här, kan vi uppnå det var som helst, säger kommunfullmäktigeledamoten Paul Koretz, en av dem som drivit på för ett förbud.

För att förbudet ska klubbas igenom krävs en underskrift av borgmästaren Eric Garcetti. Sedan krävs ett nytt godkännande från kommunfullmäktige varpå det dröjer två år innan förbudet kan börja. Paul Koretz vill att fler modestäder gör som de.

– Vi hoppas att New York, Chicago och Miami gör som vi och stoppar pälsprodukter.

I Los Angeles finns ett av världens största modedistrikt med runt 4 000 klädbutiker, utställningslokaler och en rad tillverkare. Bara en bråkdel av dem säljer pälsprodukter.

Europeiska lyxmärken har följt trenden och förbjudit djurpälsprodukter och ersatt dem med fuskpäls.

Tidigare var fuskpälsen en billig kopia av djurpälsen. Den har inte heller förknippats med god smak.

– I dag signalerar fuskpälsen kreativitet och att man har koll , säger Katarina Angelin, chefredaktör på modetidningen Habit, till Kulturnyheterna.

En anledning till skiftet är att djurrättsfrågor blir viktigare i allt fler länder. De senaste åren har flera modehus tagit till sig kritiken från djurrättsorganisationer och slutat samarbeta med pälsindustrin.

– Socialt ansvar hör till Guccis grundvärderingar. Vi kommer att fortsätta kämpa för miljön och djur, sa Guccis direktör Marco Bizzarri när modehuset slopade pälsprodukter i sina kollektioner.

Pälsindustrin försöker tala för det ekologiska i hållbara pälsprodukter. Det har inte nått någon större framgång.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV