Khaled Akil från Syrien flydde till Istanbul för sju år sedan. Sedan dess har han arbetat med sin excentriska konst om krisen i hemlandet. Han har rankats som en av Mellanösterns hetaste konstnärer genom bland annat konstprojekt som Requiem for Syria och Pokemon-Go in Syria. Konstverken visar allvaret i det som händer i hemlandet.
Khaled Akil var en ung jurist, nyexaminerad med examen i politik och juridik, som tillsammans med sin dåvarande fru flydde från kriget raka vägen till Istanbul. Sedan dess har han uppmärksammats för sin kritiska konst om Mellanösterns krig och religionskonflikter, kritiken riktas även mot de många tabun som präglar religionerna.
– Jag har blivit välkomnad här i Turkiet och känner mig aldrig ensam, trots att jag faktiskt är mer ensam nu än någonsin sedan jag och min fru skildes för ett par år sedan, berättar Khaled. Varje dag pratar jag i telefonen med min familj som är kvar i Syrien och särskilt med min mamma.
Trots sin nära relation till sin familj planerar han inte att flytta tillbaka även om situationen skulle förbättras. I Syrien känner han sig inte hemma längre, han har istället hittat hem i sitt konstnärskap. Framtidsdrömmarna handlar om resor och att eventuellt flytta till något annat land framöver men fram till dess stannar han i Istanbul för att arbeta intensivt med sina projekt.
Pokemon-Go in Syria
Att definiera Khaled Akil som konstnär är inte så lätt, men själv vill han kalla sig för mix-mediakonstnär. De varierande mediala formerna är framför allt fotografier, men de kan också komponeras med skanning och måleri i bildcollage. För tillfället designar han även väskor för ett nystartat företag och arbetar med naturmaterial.
Ett av hans uppmärksammade konstprojekt är en bildserie – Pokemon-Go in Syria. Den finns publicerad på hans hemsida och är en serie animerade fotografier som visar Pokemon-monster som befinner sig i ett krigsdrabbat och sönderslaget Aleppo. Det är absurda bilder som framträder, omväxlande med IS-krigare som lyfter sina vapen. Blicken fastnar på de oskyldiga barnen som förtvivlat springer runt bland ruinerna och letar monster. Det fångar in det svåraste i kriget när barn utsätts för skräck och grymheter.
– Jag vill inte provocera med fingervisningar eller skylla på oskyldiga människor, utan tycker att det är ett sätt att lyfta fram krisen, säger Khaled eftertänksamt. Jag har aldrig själv spelat Pokemon men frågar mig hur ett virtuellt spel för barn kan bli så uppmärksammat i världen samtidigt som syriska barn utsätts för krig varje dag i verkligheten.
”Morfar inspirerat mig”
Khaled Akil kommer från en arabisk konstnärsfamilj med en lång politisk historia bakom sig. Hans pappa var målerikonstnär och morfadern författare.
– Min morfar är den person som har inspirerat mig mest, han var författare och politiker och förutom författarskapet arbetade han som jurist och domare, förklarar Khaled. Genom morfar lärde jag mig om rättvisa, han var också en ovanlig man.
Khaled berättar hur han själv upptäckte att både politik och lagstiftning också skapar korruption.
– Det är ett raffinerat skådespel och därför har jag valt att inte själv arbeta med juridik, säger han med eftertryck.
Det syns i Khaled Akils konstnärskap att det är hans personliga förhållande till rättvisa som är drivkraften. Det har bland annat resulterat i flera internationella utställningar med konstverk som visats i både England och USA. Trots inbjudningar att närvara på sina egna vernissager får han inte visum beviljat. Han är minst sagt kritisk till USAs nya hårdare visumregler och pekar särskilt på president Donald Trumps utrikespolitik som bannlyst alla syrier från att resa in i landet.
– Jag vägrar söka visum igen så länge Trump är president, det kostar också mycket pengar att söka trots att det sedan inte beviljas, tillägger han.
Khaled är en flitig användare av sociala medier och når ut med sitt budskap över hela världen. På hans blogg och via Twitter förmedlar han inte bara bilder utan skriver också träffsäkra tankar om mänsklig förödelse. Donald Trump är inte den enda politikern som träffas av hans kritik och budskapen innehåller ofta en universell aspekt. Han skriver om kriget i Syrien och sätter ord på dess fundamentala beståndsdelar, som: ”The manual for hate is universal” (Handboken för hat är universell).
Requiem for Syria
Ett av Khaled Akils omtalade konstverk hänger på Stanfords universitet i Kalifornien. Beställaren är programmet för islamiska studier och namnet på sviten är Requiem for Syria. Det är ett poetiskt fotocollage med starka bilder som vädjar om ett Syrien i vila.
– Alla människor lever med sitt eget drama, och först nu efter flera år i Istanbul börjar jag känna mig hoppfull igen. Trots att jag uttrycker mig i offentliga sammanhang och har engagerat mig mot politiska grymheter som krig, så är det först och främst mig själv som privatperson jag önskar att andra ser, säger Khaled. Jag har upplevt en svår skilsmässa efter ett nioårigt äktenskap och på sätt och vis har det varit den tyngsta erfarenheten för mig.
Det är inte så lätt att placera in den 32-åriga konstnären Khaled i dramatiska och uppslitande sammanhang. Han är en rakryggad, lugn och vänlig person som synes tillfreds med sig själv. Men kanske ändå, han växlar ofta mellan ett djupt allvar och ett varmt skratt.
– Jag ser nu hur mycket jag har lärt mig, skilsmässan tog oerhört hårt på mig och jag gick ned 20 kg i vikt under bara några månader. Om jag stod vid ett vägskäl i dag skulle jag välja att lyssna bättre på mig själv, säger Khaled med ett leende.
Jag stannar – jag såg
Kanske är det just det som skett i Khaleds pågående konstprojektet som han kallar I Stopp – I Saw.
Han har stannat upp och lyssnar intensivt på det som pågår inom honom och i omvärlden. I en samling collage med fiskmotiv vill han visa hur världen i dag blivit en stor fiskskål med fiskar som simmar runt i oceanen, en artificiell värld med kreditkort där människor köper saker som de inte har råd med. Han menar att verkligheten har blivit tudelad, hur demokrati har blivit en plattform för sann fascism.
– Situationen i Syrien har blivit en global angelägenhet, det handlar inte längre om landet, utan istället om kampen mellan USA och Ryssland, historien upprepar sig, säger han och förklarar att det liknar det kalla kriget mycket, men att han trots allt hoppas att det ska sluta på liknande sätt istället för i ett världskrig.
Khaled Akil
Född: I Aleppo, Syrien.
Bakgrund: Utbildad i juridik och politik, men arbetar i dag som konstnär inom fotografi och mix-media.
Aktuell: Han fokuserar på sociala, religiösa och politiska frågor i Mellanöstern och är även en stor kritiker av Donald Trumps politik. Hans första singelutställningen visades år 2009 i Aleppo, därefter har han ställt ut sin konst i Damaskus, London, Istanbul och Kalifornien. Han har också representerats i ett flertal kollektiva utställningar i bland annat Beirut och runt om i USA.
Officiella hemsida: khaledakil.com