Det första klimatregelverket för det internationella flyget kan vara på plats 1 juli. Men kritiken är omfattande och styrmedlet riskerar att urholkas ytterligare i slutsamtalen.
Under de kommande veckorna är det tänkt att den första formen av Corsia fastställas. Styrmedlet, som diskuterats inom FN-organet ICAO sedan 2001, har som mål att begränsa den internationella flygsektorns utsläpp till 2020 års nivåer genom att flygbolagen därutöver ska klimatkompensera för sina utsläpp.
Men regelverket, som redan i sin utkastform har kritiserats för bristande miljönytta, riskerar att ytterligare urholkas i slutsamtalen i Kanada som inleddes i måndags och pågår fram till den 29:e juni. För EU:s del så är prioriteringen tydlig, man vill undvika att öppna för fler förändringar.
– Vi kommer sedan att arbeta för att stärka regelverket kontinerligt under de två testperioder som ska gälla fram till 2027, när Corsia blir obligatoriskt för alla stater utom de som tydligt undantas, säger Therése Sjöberg vid Transportstyrelsen, myndighetens expert på Corsia-relaterade frågor.
Inför slutsamtalen har över 80 civilrätts- och miljöorganisationer gått samman i gemensam kritik mot en planerad storsatsning på biobränslen som också ska användas för att hålla ner utsläppen. Detta bland annat då nästan alla hållbarhetskriterier rensats bort i det föreslagna regelverket.
Nele Mariën vid Friends of the Earth pekar även i ett uttalande på att det tilltänkta upplägget inte rimmar väl med Parisåttagandet.
– Det går inte att nå målet att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader om inte alla stater och sektorer snabbt fasar ut koldioxidutsläppen. Det betyder att det inte finns något utrymme för klimatkompensation.
Flera miljöorganisationer har också samlats under paraplyt ICSA för att bevaka förhandlingarna, som till stor del sker bakom stängda dörrar. De har påtalat flera luckor i det föreslagna regelverket, men ser också styrmedlet som ett steg framåt.
– Men dess föreslagna form är långt ifrån tillräcklig och vi ser väldigt liten vilja till att åtgärda detta. Det finns också redan nu oroande exempel på att Corsia används som ett svepskäl för att montera ner andra regelverk för att begränsa skadan från flyget, säger Andrew Murphy vid en av medlemsorganisationerna, Transport & Environment.
På gemensam europeisk nivå har man väntat ut FN-förhandlingarnas resultat innan EU beslutar om egna åtgärder. Men EU har utlovat att inkludera flyget till och från unionen i sitt utsläppshandelssystem i det fall att Corsia inte levererar år 2024.