Antalet medlemmar i Stockholms bilpooler har ökat kraftigt de senaste åren. Men fortfarande tillhör bara två promille av alla fordon en bilpool. ”Efterfrågan går hand i hand med hur svårt det är att hitta parkering”, säger Helene Carlsson, projektledare vid Stockholms stad.
De senaste fyra åren har medlemmarna i alla typer av bilpooler i Stockholm ökat från knappt 4 000 till 33 000 personer.
Helene Carlsson, projektledare vid Stockholms stads miljöförvaltning, lyfter särskilt fram svårigheterna att hitta parkering i innerstaden som en drivkraft bakom ökningen.
– Stockholm tätnar och det blir allt dyrare att parkera. Tidigare garage omvandlas till bland annat affärer, säger hon.
Särskilt populära har så kallade friflytande bilpooler blivit. I en friflytande pool hämtas bilen på gatan och lämnas där du stiger av. Till skillnad mot stationära bilpooler som gradvis vuxit fram i Stockholm, har de friflytande lanserats mer storskaligt.
– Jag tror att friflytande bilpooler har ökat medlemsantalet eftersom de bilarna har varit så synliga i staden, säger Helene Carlsson.
Hon betonar att stockholmare generellt sett är bra på att resa bilfritt till vardags, men tror att den främsta anledningen att välja bort bilpool är gammal vana. Dessutom är många beredda att betala mycket för friheten det innebär att ha en egen bil. För den som väljer bilpool har emellertid mycket förändrats i jämförelse med för några år sedan.
– Det är mycket modernare nu med digitala bokningssystem och appar. Förr hände det att bokning hanterades i en pärm som cirkulerade mellan medlemmarna, berättar Helene Carlsson.
Hon tror just att de moderna systemen lockar nya målgrupper till Stockholms bilpooler idag. Stockholms stad arbetar för att skapa möjlighet till bilpooler främst i samband med nyproduktion av bostäder. I framtiden hoppas Helene Carlsson att fler väljer delad bil framför egen och att möjligheterna att kombinera färdsätt blir större. Hon beskriver det samtidigt som ett moment 22.
– Innan människor går med i en bilpool vill de se att det finns ett utbud. Men om ingen går med så ökar inte heller utbudet. Nu vill jag se en ketchupeffekt och jag tror den kommer snart, säger Helene Carlsson.