Startsida - Nyheter

Radar · Nyhet

Svalt intresse för hållbar bomull

Kampen för hållbar bomull i klädindustrin möts av ointresse från konsumenterna. Men två svenska företag får toppbetyg i en ny rapport.

Omkring 15 procent av den globala bomullsodlingen är i dag hållbart producerad – en ökning med två procent från året innan. Men bara en dryg femtedel säljs som hållbar.

Anledningen är svag efterfrågan från företag och konsumenter, enligt en ny rapport från Världsnaturfonden (WWF), Solidaridad och Pesticide Action Network.

– Fler konsumenter skulle behöva göra medvetna val kring vilka företag man ska välja och vilka plagg man ska köpa. Sen kan det vara svårt för en konsument att hänga med. Företagen sitter på nyckeln. Man måste köpa upp de kvantiteter som finns tillgängliga. Det skulle också skapa efterfrågan och få fler bönder att ställa om till ekologiskt, säger Daniel Robertsson chef för företagssamarbeten på WWF.

Bomullsindustrin stod 2009 för 6,2 procent av det globala användandet av bekämpningsmedel. Odlingarna kräver stora volymer sötvatten, och skapar stora problem med övergödning på grund av den höga användningen av gödningsmedel.

I rapporten rankas 75 av de största företagen utifrån sin användning av hållbar bomull. Svenska IKEA toppar listan, medan H&M hamnar på femte plats.

– Jag är väldigt glad att två svenska bolag kan ligga där och visa resten av textilvärlden att det går att göra det här, och att det går att ha ambitiösa mål. Fler företag måste sätta upp mål att ha 100 procent hållbar bomull i sin produktion senast år 2020, säger Daniel Robertsson.

Över hälften av företagen, 44 stycken, får dock underkänt. Bland de företag som får bottenbetyg finns bland andra Amazon och Footlocker.

Fakta: Bottenföretagen

Följande företag fick bottenbetyg – noll poäng på en skala från 0–100 i WWF:s nya rapport om hållbar bomull:

Amazon, Auchan Group, Calzedonia, Camaieu S.A, Casas Pernambucas, Express, Footlocker, Giordano, Giorgio Armani, Groupe Kiabi, Grupo Cortefiel, Grupo Guararapes, G-III Apparel, Heilan, L Brands, Max Mara, Metersbonwe, New Yorker Group, OTB Group, S Oliver Group, Samsung C&T Fashion Group, Shanghai La Chapelle Fashion Co, Trendy International Group, Walmart, Youngor Group, Zheijan Semir.

Källa: WWF

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV