En ny app låter folk ge bort sina rester. Coop säljer ”knasiga grönsaker” och Food2Change uppmanar butiker att skänka bort mat som annars skulle slängas. Syre har tagit sig en titt på de senaste initiativen för att minska matsvinnet.
Om matsvinn vore ett land, skulle det vara världens tredje störste utsläppsbov av växthusgaser, efter USA och Kina, enligt FNs jordbruksorganisation FAO. Drygt en tredjedel av all mat slängs idag. Det fick grundarna av matdelningsappen Olio att vilja göra något. Tessa Cook och Saasha Celestial-One möttes på Stanforduniversitetet och bestämde sig för att lösa ett problem som besvärat Tessa Cook sedan flyttade utomlands.
– Dagen då jag skulle flytta insåg jag att jag hade en del god mat som vi inte hunnit äta och som jag inte kunde förmå mig själv att slänga, berättar hon för BBC.
Tessa lyckades dock inte hitta någon att skänka maten till.
Nu låter hennes matdelningsapp Olio privatpersoner eller restauranger ta en bild på mat de vill skänka eller sälja billigt och lägga upp det på appen, så grannar kan komma förbi och hämta. Det kan handla om en ovanlig ingrediens man bara använt lite av för ett särskilt recept, om julmaten man inte längre är sugen på, eller grönsakerna som kommer slakna under semesterresan.
Sedan lanseringen i fjol har Olio laddats ned 200 000 gånger i 40 länder och användarna har delat en kvarts miljon matprodukter. Grundarna har rest finansiering motsvarande 19 miljoner kronor, som kommer att underlätta spridningen av appen och särkilt dess nya program som kopplar samman volontärer med lokala matbutiker, för att hämta osålda matprodukter i slutet på dagen och distribuera dem via Olio. Efter att ha först lanserats i Storbritannien finns appen nu för nedladdning i hela världen.
I Sverige har vi också nya initiativ. ICA samarbetar med organisationen Food2Change, som låter folk med en månadsinkomst under 13 000 kronor bli medlemmar och regelbundet få en kasse mat som butiken annars skulle slänga på grund av kort bäst före-datum. Med apparna Karma och Too Good to Go kan konsumenter rädda överskottsmat från restauranger, caféer, bagerier och butiker, genom att köpa det som rabatterad take-away.
Coop är först ut i Sverige med att sälja så kallade ”knasiga grönsaker”, som inte ser perfekta ut, men i övrigt har samma kvalitet som vanliga grönsaker. De är 25 procent billigare och finns hittills att köpa i 32 butiker runt om i landet. Willys kör kampanjen Svinnsmart, där de rear ut mat med kort bäst före-datum, och skänker mat till välgörenhetsorganisationer istället för att slänga den.
Uppstartsbolaget Rescued gör marmelad och juice av “frukt som är för stor, för böjd, för ful, för gul eller fått ett blåmärke”. De sex entreprenörerna från Helsingborg säljer än så länge sina räddade produkter till främst caféer.
Teknikbolaget Winnow har utvecklat en molnbaserad tjänst som låter storkök väga alla råvaror som slängs under matlagningsprocessen. Dessa analyseras sedan, för att optimera råvaruinköp baserat på faktisk konsumtion. Winnow påstår sig kunna spara tre till åtta procent av kunds kostnader, och finns i sju europeiska länder. Bolaget är bland annat finansierat av Axel Johnsons digitala riskkapitalbolag D-Ax och har fått sin första svenska kund i mat- och servicebolaget Sabis i Stockholm.
Mycket mat går också till spillo i transportkedjan. Det vill den israeliska teknikfirman BT9 göra något åt. De har utvecklat trådlösa sensorer som läggs med råvaror under transport. Sensorerna känner av temperatur och luftfuktighet, information som såväl butiken som transportbolaget kan få i realtid, för att på så sätt kunna göra justeringar vid behov. Tjänsten är molnbaserad, så kunden kan varnas om problem uppstår och kan exempelvis försäkra sig om en obruten fryskedja.
Till sist vill det estländska uppstartsbolaget VitalFields hjälpa bönder att odla mer effektivt. Deras mjukvaru-baserade system dokumenterar samtliga steg under odlingsprocessen, allt ifrån tiden för sådd till hur mycket gödsel och bekämpningsmedel som används. De integrerar väderprognoser i ekvationen, och hjälper bönder att hålla reda på odlingsarbetet genom en app. VitalFields finns i sju europeiska länder och blev i december uppköpta av Monsanto-ägda The Climate Corporation.