DEBATT Som positiv humanist tycker jag att det är okej med religiösa symboler i skolan. Jag är för mångfald och ser det överlag inte som ett problem, utan som viktigt för toleransen och pluralismen i samhället. Det viktiga är att den sekulära staten finns, så att till exempel undervisningen i den offentligt drivna skolan är sekulär, behandlar individer lika och ger dem kunskap som är baserad på vetenskapliga metoder.
Om de nu överlag upplevs som problem skulle skolan kunna sekulariseras ytterligare genom ett förbud mot religiösa symboler. I så fall skulle förbudet gälla samtliga symboler utan undantag. De familjer och elever som ändå skulle önska undervisning i skolmiljö med religiös grund och religiösa symboler skulle i så fall kunna söka sig till sådana skolor.
Det viktiga är att den sekulära och öppna staten och samhället kan leva i symbios. Staten ska inte finansiera religiösa friskolor, men den ska erbjuda skattelättnader så att människor själva kan finansiera verksamheten. Staten ska genom Skolinspektionen fortfarande kunna agera mot religiösa friskolor som bryter mot reglerna.
Religionsfrihet handlar inte bara om att kunna välja religion utan även om att man ska kunna avstå från religion. Vilket är bra eftersom det ger utrymme för fler människor att göra eller inte göra vissa existentiella val i livet. Samtidigt som människor kan komma överens om centrala institutioner som behövs för samhällsfunktionen.
På det sättet upprätthålls både en ”social ordning” och en social harmoni med sekulär mångfald och individen som grundenhet i samhället.