Den svindlande vackra titeln och det myllrande, färgrika omslaget gör det lockande att plocka upp och börja läsa den här boken om resande och varför vi reser. För den som reser är världen vacker. Ja, varför är det så? En plats där andra människors vardag utspelar sig blir något att gå på upptäcktsfärd eller bara vila i. Kanske för att vi använder världen som en installation, ett interaktivt konstverk, när vi reser i den, tänker jag. Och det är så det känns att läsa den här boken. Som att gå runt i författarens värld och se bilder skifta, lyssna i lurar och titta i tittskåp.
I ett skåp handlar det om resandets historia, människor i öknen som började tämja kameler, romerna som vandrade ut ur Indien för att aldrig mer bli riktigt bofasta. Luffarna på den svenska landsbygden som ibland inte bara drevs av hemlöshet och jakt på tillfälliga jobb utan också sökte efter frihet. Senare tiders tågluffare och liftare, och förresten, kan man fortfarande lifta? I angränsande skåp får vi uppleva författarens egna resor, många, långa och fint återkallade.
Flygfrågan har också sitt eget tittskåp i installationen. Per J Andersson frågar sig å ena sidan om inte resandet är viktigt nog för att ursäkta flygandet. Vi måste ju komma ut och lära känna världen och varandra, utbyta upplevelser och idéer! Å andra sidan – klimatet. Han utforskar grundligt flygandets fram- och baksidor. Varför det är så billigt att flyga, till exempel, och allt man missar när allt ligger på några timmars eller något dygns avstånd. Hur man kan resa istället och om det verkligen innebär någon förlorad tid. Tänkvärt.
För den som reser är världen vacker är en bok att ha med sig till exempel på en resa. Skulle man bli otålig över den slingrande, långsamma färden som är sitt eget mål går det bra att bläddra lite fram och tillbaka. Det kan nämligen hända, trots den sympatiska tonen och de vackra inre bilderna. Hos mig, som inte läser boken på en resa, lämnar den kvar en lust att packa ryggsäcken och ge mig av dit näsan pekar. Det är inte så illa.