Motorvägen Östlig förbindelse stoppas. Sverigeförhandlingen ger upp försöken att nå en överenskommelse om finansiering. Miljövänner jublar, men allianspolitiker rustar för strid i valrörelsen.
Turerna har varit snabba de senaste dagarna kring motorvägen Östlig förbindelse som varit tänkt att gå från Nacka till Ropsten och knyta ihop Södra och Norra länken.
När Trafikverket presenterade sitt förslag till nationell plan förra torsdagen meddelade planeringen av den runt 20 miljarder kronor dyra vägen skulle avbrytas om finansieringen inte var löst före årsskiftet.
Så sent som dagen innan uppgav Trafikverket för Syre Stockholm att vägen skulle ingå i den nationella planen, vilket vi skrev i förra veckans nummer.
I måndags kom sedan beskedet från Sverigeförhandlingen – det kommer inget förslag till finansiering eftersom den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm säger nej till att bidra ekonomiskt.
Miljöorganisationen Jordens vänner gläds åt beskedet, men varnar för att tro att slaget är avgjort.
– Det ger oss ett viktigt uppskov. Men risken är stor att det fixas en finansiering illa kvickt om det blir en ny majoritet i Stockholm efter nästa val, säger Göran Folin, aktiv i Jordens vänner.
Nu menar han att motståndarna till vägen måste visa hur pengarna kan användas istället ifall Östlig förbindelse skrotas för gott.
– 20 miljarder skulle kunna göra underverk om de satsades på kollektivtrafik och cykling. Det är den väg vi måste gå. Det har man redan insett i Paris och andra storstäder i Europa, säger Göran Folin.
Allianspolitiker i Stockholm, Nacka och i landstinget ger inte upp kampen för vägen utan vill göra den till en valfråga 2018.
Liberalernas oppositionsborgarråd i Stockholm, Lotta Edholm tycker att staden ska bidra till finansieringen, exempelvis genom vägtullar. Hon menar att vägen är nödvändig.
– Stockholm befinner sig i en historisk befolkningstillväxt. Då behöver vi rejäla investeringar för att möjliggöra för fler människor att färdas i staden. Vi ser inga motsättningar i att bygga Östlig förbindelse och investera mer i cykel och kollektivtrafik, säger hon.
Också när det gäller motorvägen Tvärförbindelse Södertörn är framtiden osäker. Enligt planerna ska vägen gå mellan Haninge och Vårby där den ska ansluta till Förbifart Stockholm.
För att bevara Flemingsbergsskogen har planerna varit att lägga delar av vägen i tunnel. Men när Trafikverket presenterade förslaget till nationell plan konstaterade de att 5,6 mijarder saknas för det alternativet. Nu hoppas motståndarna till vägen att projektet omprövas.