Startsida - Nyheter

Radar · Nyhet

Politiker ser rött efter dåliga cykelsiffror

Förra året ökade inte cyklingen i Göteborg, trots ambitiösa målsättningar från stadens ledning. Anledningen tros vara att cykelsatsningar senarelagts som följd av andra stora infrastruktursatsningar. Nu försöker Trafiknämnden piska på Trafikkontoret för att skärpa sig.

Göteborgs stad har sedan tidigare antagit en plan för utbyggnad av cykelinfrastrukturen i staden på 400 miljoner kronor mellan åren 2016 och 2019, men få av projekten har påbörjats. Trafikkontoret har prioriterat andra stora infrastrukturprojekt.
Staden har just nu väldigt många stora ut- och ombyggnadsprojekt igång samtidigt. Enligt siffror som Trafikkontoret redovisar till Göteborg Direkt har cyklingen inte ökat någonting under 2016.

– Effekten av trängselskatten har ju avtagit och på två år hinner man inte göra några revolutionerande förändringar för att cyklingen ska öka. Vi ser ju att vi måste göra jättemycket för att förbättra, säger Malin Månsson, cykelstrateg på trafikkontoret till tidningen.

Men siffrorna verkar ha fått den politiska ledningen att se rött. Direkt efter publiceringen meddelar den politiska ledningen i trafiknämnden att de beslutat om nya direktiv för trafikkontoret på nämndens möte den 23 mars.

– Vi tog beslut om att ta fram en skarp utbyggnadsplan. Cykelinvesteringar är en av de viktigaste satsningarna i både klimatfrågan och för folkhälsan, meddelar Henrik Munk (MP), vice ordförande i Trafiknämnden.

Yrkandet i nämnden kan ses som att politikerna ökar styrningen av trafikkontoret. Tidigare har tjänstemännen självständigt fått förvalta och planera efter politiskt beslutat budget. Nu måste trafikkontoret redan om några veckor redovisa en plan för hur de ska genomföra cykelsatsningarna fram till 2019. I direktivet ska trafikkontoret även visa upp hur de arbetar för att stärka kompetensen internt inom just cykelplanering.

Syre Göteborg har tidigare rapporterat om det planerat cykelparkeringstornet på Drottningstorget som ett av de försenade projekten. Värt att nämna i sammanhanget är också att bilåkningen ökade något (+1,3 procent) under 2016, tvärtemot den politiska ambitionen att minska biltrafiken i staden.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV