Prenumerera

Logga in

Energi

Vegonyheter duggar tätt i höstmörket

Vegotrenden växer och nu haglar nyheterna tätt på marknaden. Med fler valmöjligheter tack vare breddat utbud ökar chansen till att fler upptäcker vegetabiliska produkter som får ta plats på matbordet.

Enligt en opinionsundersökning som Djurens rätt genomförde tidigare i år är säger närapå varannan svensk, 47 procent, som inte redan är vegetarian eller vegan, att de har ökat sitt intresse för att välja vego under de senaste 12 månaderna.

Det märks, och med efterfrågan kommer ökat utbud. De senaste veckorna har massor av vegonyheter kommit ut på marknaden. Den som vill köpa något snabbt på vägen har fått mer att välja på när Picadelis salladsbarer tagit in nyheten Beat cornballs. Förutom att det är bra med ett större vegetariskt utbud är Beat cornballs i sig intressant. Bollarna är gjorda på svenska åkerbönor och majs, där åkerbönan i dag används till foder till djur. När bönan görs till en pasta kan den istället användas som ingrediens i matlagning och blir därmed en hållbar och vegansk proteinkälla för oss människor.

Andra nyheter som även de är baserade på bönor är Fava Mill bondbönefärs och bondbönebiff. De görs på bondbönor som odlas och skördas i Finland och tillverkningen sker i Österbotten – lokala produkter som inte innehåller något konserveringsmedel eller genmodifierad stärkelse. Produkterna har på kort tid blivit storsäljare i Finland och nu står Sverige på tur.

Nyheter i mjölkdisken

Oatly som är ledande på havreprodukter får nu konkurrens från Planti och Alpro som båda lanserar havrenyheter. Planti presenterar en ny äppelyoghurt baserad på havre och Alpro har satt sin första helt havrebaserade dryck till världen.

Den som vill göra ännu mer för klimatet än att välja växtbaserad mjölkdryck framför komjölk kan bidra genom att välja Alpros specialupplaga av drycker som säljs till förmån för WWFs skogsskyddsprogram i Östafrika. Alpro och WWF har startat en kampanj för att skydda våra skogar och öka medvetenheten om att vi måste bli bättre på att ta hand om jordens resurser. En specialupplaga av sojadrycker har tagits fram där en krona per såld liter går till skyddsprogrammet.

Klimat snarare än hälsa

Att det främst är hänsyn till klimatet som är grunden till ett vegetariskt kostval syns på efterfrågan på mer onyttiga produkter. Att ge avkall på godsaker är knappast något folk innerst inne vill och suget efter onyttiga veganprodukter är stor. Tack och lov börjar det att komma en del produkter som kan stilla sötsugna veggisars längtan.

Ben & Jerry’s lanserade förra året vegansk glass i USA, något som gjorde glassälskande veganer i Sverige gröna av avund. Men sedan någon månad tillbaka är de här, glassar vars signum är mycket av det mesta. Även den sociala delen, att skapa en bättre värld och vara socialt inkluderande, har alltid funnits i företagets arbete. Och det är vad deras nya glass, som är både vegan- och Fairtrade-certifierad, handlar om.

De har avsiktligt valt att ta ett steg mot att normalisera alternativ till komjölksprodukter. Förutom två klassiska smaker har en exklusiv mjölkfri smak, Peanut Butter & Cookies, kommit. Tanken är att den ska bidra till företagets inkluderingsarbete, att alla får välja mjölkfri glass för att få den smaken.

Nya produkter och företag som bidrar till en normförflyttning från det animaliska är mycket välkommet. Efterfrågan finns ju verkligen, så nu återstår bara att vänta in att fler företag ska inse det fina i att kombinera hälsa, djurrätt och klimat med bra affärer.

Här hittar du höstens nyheter:

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV