Nu är resultatet av den så kallade ”Sverigeförhandlingen” klart för Göteborgs del, det vill säga vilka kollektivtrafik- och byggprojekt i och omkring Göteborg som staten ska medfinansiera. För en ny spårvagnslinje, linbanan och två nya busslinjer får Göteborg ett tillskott på motsvarande nästan halva kostnaden.
– Det är en väldigt bra deal, säger Ann-Sofie Hermansson, (S) kommunstyrelsens ordförande, som var märkbart nöjd på pressträffen.
En ny spårvagnsförbindelse från Linneplatsen över älven till Lindholmen ända upp till Brunnsbo på Hisingen. Nya busslinjer som binder ihop Biskopsgården med Norra Älvstranden och Backa, hela linbanan samt nya cykelbanor. Det finns i paketet som Göteborg mottog förra veckan som resultat av Sverigeförhandlingen. Det innebär att staten finansierar 46 procent av kostnaderna för dessa satsningar.
– Förhandlingarna har periodvis gått lite motigt, men i förra veckan lossnade det rejält. Det här är exakt vad det växande Göteborg behöver. Här ska vi bygga i princip ”ett nytt Linköping” under de kommande åren fram till år 2035. Vi behöver verkligen en boost vad gäller infrastrukturen, sa Ann-Sofie Hermansson.
Som motprestation för de statliga infrastrukturpengarna har Göteborgs politiker lovat att få fram nästan 46 000 bostäder till år 2035.
Infrastruktursatsningarna tar även sikte på att föra stadsdelar som har väldigt olika förutsättningar närmare varandra.
– Vi är väldigt nöjda med att ha tagit det här i mål. Det är inte fy skam att binda ihop Norra Älvstranden och Biskopsgården för integrationen i stan, kommenterade Ann-Sofie Hermansson.