Allt fler handlar mat på nätet och i Göteborg finns flera aktörer. Nystartade företaget Nätmat vill få oss att välja rätt aktör, något som branschen menar kan ge miljövinster.
Utvecklingen för att handla mat på nätet ökar drastiskt, med en fördubbling av omsättningen vartannat år. I år förväntas svenskarna handla mat för drygt 7 miljarder online. Det kommer allt fler aktörer, och då uppstår behovet av att jämföra de olika tjänsterna. Just detta siktar nystartade Nätmat in sig på. På deras hemsida kan man plocka ihop en matkasse med varor som man brukar köpa och jämföra vilken aktör som exempelvis har bäst pris, leveranstider eller störst ekologiskt utbud. Men även på jämförelsemarknaden finns konkurrens.
– Det finns några, exempelvis Matspar som är duktiga på priser och Matsmart som jobbar med att minska matsvinnet. Det kommer säkert fler. Konkurrens är bra. Då kan vi lära av varandra, säger Freddy Olsson, vd på Nätmat, i en intervju i GP.
Aktörerna inom nätmat lyfter ofta upp hållbarhetsaspekterna av sina verksamheter.
– Om du sitter hemma och handlar har du koll på vad som finns i köket. Det minskar impulsköpen, vilket i slutändan kommer att innebära att du slänger mindre mat. Dessutom får du bättre koll på vad allt kostar innan du betalar, säger Måns Danielson som varit med och grundat mat.se, en annan aktör med stor verksamhet i Göteborg.
Förutom att ”förenkla livet i vardagen” menar Måns Danielson att nätmatföretagen erbjuder lösningar på flera miljöproblem. Maten körs ut på en rutt som är logistisk optimerad vilket minskar matens klimatpåverkan jämfört med att handla med egen bil.
– Vi kör ut kollektivt. Det blir upp till en tiondel av utsläppen jämfört med att handla med egen bil. Man kan också tänka sig att visa upp varje varas miljöpåverkan i framtiden i nätbutiken och koppla samman liknande artiklar så att man med ett klick kan ”ekologifiera” sin kasse, spånar han.
Eftersom färskvarorna inte behöver se snygga ut i några butikshyllor blir det betydligt mindre mat som slängs. Mat.ses egna siffror visar 0,5–1 procent svinn, att jämföra med en traditionell ”bra” matbutik som har runt 3 procent.
Matkasseföretaget Middagsfrid har gjort en undersökning av sina kunders klimatpåverkan från middagen. En familj på fyra personer kan spara två ton koldioxid på ett år, vilket innebär att deras kunder hade mindre än hälften så stora matrelaterade klimatutsläpp som en svensk medelfamilj.
Stora delar av klimatvinsten görs genom planeringen av menyn med klimatsmarta råvaror och att mindre mat slängs som resultat av att enbart varor till middagarna levereras via denna tjänst.
Optimerad logistik för leveranserna gav också positiva effekter, enligt företagets undersökning.
Naturligtvis beror miljövinsterna från nätmat på vad du äter i dag och hur du vanligtvis brukar ta dig till affären.
– En annan utveckling som jag hoppas på är det lokala. Vi behöver bara en bild på en produkt för att kunna sälja den till hela området. Då kan man ha små lokala leverantörer som plötsligt kan sälja sina varor.
– Om de måste garantera att kunna leverera stora volymer varje vecka till flera butiker i en kedja har de små aktörerna inte en chans, menar Måns Danielson.