Startsida - Nyheter

Radar · Nyhet

Ny webbtjänst mäter din miljöpåverkan när du shoppar

Har du undrat hur mycket din nya tröja egentligen belastar klimatet? Nu lanseras Svalna, en webbtjänst som mäter klimatpåverkan från användarens konsumtion, bland annat genom att hämta data från banken.

Den nya webbtjänsten Svalna, som tagits fram av forskare vid Chalmers, mäter användarens klimatpåverkan och ger konkreta förslag på hur den kan minskas. Liknande tjänster finns sedan tidigare, men Svalna skiljer ut sig då den mäter utsläpp från konsumtion genom att göra det möjligt för användaren att koppla upp sin bank via mobilt bank-id och analysera utsläppen från alla inköp. Via tjänsten kan man också se hur man ligger till och jämföra sig med andra användare i landet.

– Det är den bästa idén jag haft. Med konsumtionsdata kan vi hjälp användaren att se hur utsläppen förändras över tid ge skräddarsydda förslag på hur han eller hon kan minska sina utsläpp, säger David Andersson, tjänstens grundare som till vardags arbetar som forskare med inriktning på hållbar konsumtion vid Chalmers.

Tjänsten lanseras i dagarna och är även aktuell i samband med URs nya realityserie Zero impact, som börjar sändas onsdag 22 februari. I serien utmanas fyra familjer att minska sin klimatpåverkan inom olika områden och Svalna har använts för att mäta familjernas utsläpp och deras minskningar.

Det är jättesvårt att uppskatta klimatpåverkan från konsumtion, säger David Andersson. För att mäta utsläppen från en vara eller tjänst på ett rättvisande sätt måste man ta hänsyn till hela produktionskedjan.

– Ta utsläppen från en öl då köper på en bar, till exempel. Hur ska man uppskatta det? Det räcker inte att bara titta på utsläppen från odling av korn och humle, glasflaskan och transporter. Bryggeriet ska byggas och det behövs maskiner, sen behövs baren och huset den finns i, samt inredning, renoveringar, kylskåp och så vidare. Allt finns ju där bara för att du ska köpa den där ölen.
Komplicerade beräkningar, med andra ord, och inget som teamet bakom Svalna har suttit och gjort själva. Datan har de fått från Statistiska centralbyrån, som följer ekonomi- och energiflöden inom olika konsumtionssektorer. Det är grova uppskattningar men ger en tillförlitlig bild, menar David Andersson.

Det är omöjligt att ge en hundra procent korrekt bild av en användares utsläpp, säger David Andersson. Snarare vill man ge en överblick och skapa förståelse kring hur stor påverkan olika typer av beteende faktiskt har.

– Ofta när vi pratar om klimatpåverkan finns det risk att fokus hamnar på sådant som har ganska liten påverkan i det stora hela. Det kommer att vara många miljöintresserade som testar att använda Svalna som föreställer sig att de ligger ”bra till” eftersom de köper ekologiskt och cyklar till jobbet, men som ändå kommer upp i höga utsläpp eftersom de tjänar ganska bra, köper mycket grejer, flyger någon gång per år och så vidare.

– Många av mina bekanta som skapat ett konto har blivit ganska knäckta, eftersom de inte trodde att de skulle få så höga utsläpp. Jag tror att många som kopplar upp sin bank får en helt annan bild av vad som är stort och litet. Utsläpp från el, uppvärmning och biltransporter kommer inte att vara så stora för många jämfört med flygresor, konsumtion och utsläpp från matproduktion. Det förändrar landskapet och det tror vi är viktigt.

David Andersson driver Svalna.

Svalna fungerar alltså bättre ju mer information användaren lämnar ut om sig själv. Finns det inte en risk för att man drar öronen åt sig när man ombeds dela med sig av sina banktransaktioner?

– Jo, människor är nog ganska olika där och man kan använda tjänsten även utan konsumtionsdata. Det är alltid en risk att använda sådana här tjänster, men vi uppfyller alla säkerhetskrav och har utvecklat en lösning där som innebär att vi inte sparar transaktionsdatan när du loggar ut, för att minimera riskerna ytterligare, säger David Andersson.

I nuläget är Svalna ”bara” en webbtjänst, men kanske kommer konceptet att vidgas framöver. Man vill bland annat involvera användarna i forskning, så kallad medborgarvetenskap, och det finns långtgående planer på att göra en satsning mot skolungdomar.

Under utvecklingen av tjänsten har man haft ett nära samarbete med Göteborgs stad, som har som mål att minska klimatutsläppen från invånarnas konsumtion. Förhoppningen är att framöver kunna samarbeta med fler kommuner som vill underlätta för sina invånare att göra miljömedvetna val. På så sätt skulle man kunna skapa förändring i större skala, tror David Andersson.

– Jag tror att vi behöver en gemensam plattform och kommuner i Sverige borde samarbeta mer. Att själv bestämma sig för att börja cykla kan kännas lite futtigt, men genom bredare kampanjer kan man skapa en mer kraftfull känsla av att man gör något tillsammans.

Så funkar det:

• Användaren svarar på ett antal frågor och får en klimatprofil.

• Svalna hämtar konsumtionsdata från användarens bank och uppskattar växthusgasutsläppen (frivilligt).

• Användaren får tips på hur utsläppen kan minskas, samt får veta hur hen ligger till i jämförelse med andra.
Svalna finns i dag som mobilanpassad webbsida. En app kommer att lanseras inom kort.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV