Ökad efterfrågan på vegetariska livsmedel har bidragit till att många varumärken lanserar nya helt vegetariska alternativ. Även medvetna livsmedelsbutiker som satsar på hållbarhet har hakat på vegotrenden och lyfter fram sitt vegetariska sortiment.
Vi behöver äta mer vegetariskt, det behövs för vårt klimat samtidigt som det är ett bra val för hälsan. Den mat vi äter har stor inverkan på hur stora utsläpp vi orsakar. Kött- och mjölkkonsumtionen tillhör de områden som har de största avtrycken. Att satsa på vegetariska alternativ är därför ett mycket effektivt sätt för att bli mer hållbar.
Ica Liljeholmen är en butik som medvetet har satsat på ett stort utbud av veganprodukter som del i sitt hållbarhetsarbete. Något som resulterat i hejarop i vegankretsar och ett kliv mot normalisering av vego när en stor butik väljer att satsa på att lyfta vegosortimentet tydligt. Hemköp City går samma väg och storsatsar på vegetariskt när de nu, efter fyra månaders ombyggnation, har slagit upp dörrarna till en butik som uppmanar till att laga vegetariska middagar.
Variera med vego
Ett ökat utbud gör det lättare för alla som vill äta vegetariskt. Med ökad synlighet och tillgänglighet bidrar det till att flytta köttnormen när också andra, de som kanske tänkt att köpa kött, testar vegetariskt ibland. För att underlätta och uppmuntra till detta har Hemköp möblerat om rejält i sin nya butik och tillsammans med tydlig skyltning med uppmuntran till vego hoppas de på ett ökat intresse för dessa alternativ.
Hållbara alternativ
”Variera med vego” är namnet på det nya konceptet som syns genom hela butiken. En del i detta är en grönare köttdisk. Kan låta väldigt motsägelsefullt och rent av provocerande för den som äter helt grönt. Kött är ju långt ifrån det. Innan ilskan slår till så får en låta budskapet sjunka in – målet är att öka försäljningen av det vegetariska.
Konceptet innebär att animaliska produkter är blandade med vegoprodukter för att underlätta och få fler att välja dessa mer hållbara alternativ till förmån för animaliska produkter. Genom vegopodukter får en naturlig plats bland det övriga utbudet bör det locka köttätare till att prova nytt.
Frågeställningen bakom det hela är om vego bara ska säljas till dem som på förhand vet att det är det de vill ha, eller ska det vara tillgängligt för alla? En del har i åratal förespråkat och efterfrågat den här typen av möblering i butiken.
Rätt sak på rätt plats
Så länge vegoalternativen har varit närapå undangömda kommer de aldrig att locka den stora massan. De går längs hyllorna som de alltid gjort och tar produkterna där. Vill jag ha en ost vill jag så klart gå till ostdisken, inte till ett mörkt hörn med en vegohylla där det om jag har tur finns en ost. Tillsammans med lite tofu och havredryck.
Möjligheten för alla att upptäcka alla de mer hållbara alternativen blir då väldigt liten. Nej, låt produkterna vara på sin rätta plats, låt dem synas och visa alla att de finns. För det finns numera massor av goda, helt vegetabiliska alternativ till i stort sett alla mjölk- och proteinalternativ. Varför ska inte alla få chans att ta del av det?
Helvegetariska butiker som Goodstore, som har två butiker i Stockholm, är en avkopplande inköpsplats för vegetarianer som kan gå in och lägga vilka varor som helst i kundkorgen, tryggt förvissade om att butiken redan kontrollerat innehållet. Men vad vi behöver är en rejäl normförflyttning, där fokus riktas från köttet.
Det kommer att kunna ske snabbare när stora kedjor som Ica Kvantum och Hemköp kommer med på tåget. Det hållbara tåget, som ska föra oss helskinnade mot att nå hållbarhetsmålen 2020.
Om alla väljer vego, bara någon dag i veckan, har vi redan där kommit en bra bit på väg.