Det finns en företeelse som kallas accidentally vegan, vilket betyder att en produkt inte var tänkt för just en vegansk målgrupp. Exempel på detta är den klassiska Delicatobollen och Coop Xtra Lätt Majonnäs.
Ett annat exempel på accidentally vegan, var när Rydbergs lanserade en ny bearnaisesås. På förpackningen avbildades en köttbit och ingen kunde väl ana att såsen skulle bli ett självklart tillbehör till en vegoschnitzel.
Syre pratar med Paulina Keresztesi, Senior Brand Manager på Foodmark, som saluför varumärket Rydbergs.
Hur kommer det sig att Rydbergs nya bearnaisesås blev just vegansk?
– Såsen blev vegansk i samband med en receptjustering av befintlig produkt. Vi plockade bort vissa e-nummer, tillsatser och mjölk, vilket gjorde båda våra bearnaisesåser, samt hollandaisesåsen, veganska. Såserna är en emulsion av rapsolja, men i stället för ägg använder vi senap, som naturligt innehåller lecitin, samt xantangummi, för att såsen ska få sin krämiga textur.
Hur reagerade ni när ni insåg att ni gjort tusentals veganer lyckliga?
– Det är så klart jätteroligt att fler kan få konsumera våra såser och det gör oss glada varje gång vi får positiv respons från alla veganer där ute.
Ni har en hamburgerdressing för storkök som är vegansk. Finns det några planer på att lansera den för konsument?
– Vi ser hela tiden över vilka lanseringar vi ska göra och tar så klart till oss efterfrågan på den veganska varianten på hamburger-
dressing.
Felix lanserar ekologisk hummus
Felix ger sig in på hummusmarknaden och presenterar tre nya hummussmaker: Original, Rostad Paprika samt Tomat & Basilika. Alla sorterna är ekologiska. Priset för 150 gram, är cirka 26 kronor för Original och 30 kronor för de smaksatta.
Lunchlådor med ketchupeffekt
Först fanns inga lunchlådor alls och nu finns en hel drös. De senaste åren har veganerna fått hålla till godo med Findus Falafel Marrakech. Nyligen lanserade Felix två veganska färdigrätter och nu har även Lantmännens varumärke GoGreen gett sig in på marknaden.
Nyheten, som presenteras i butik denna vecka, är två olika lunchlådor. Smakerna är Beet & Ginger HotPot, som är en grönsaksgryta med chili, ingefära, morötter och betor, och Texasinspirerade Black Been Chilli, med flera sorters bönor, pulled soja och sötpotatis i rökig BBQ-sås. Priset ligger runt 60 kronor.
– Med våra kylda färdigrätter vill vi visa att vegetarisk mat kan vara både spännande, mättande, smakrik och näringsrik, säger Anna Barrner, Nordic Marketing Manager för Ready to Eat på Lantmännen Cerealia.
Nytt i butik är också amerikanska Amy’s Kitchen. Amy’s har tidigare sålts i specialbutiker i Sverige men nu finns märket även i ICAs sortiment. Helt veganska är bland annat smakerna Thai Red Curry och Enchilada.