Den räntefria JAK-banken har på senare tid fått massor av nya kundförfrågningar som flera medier rapporterat om. Nu tar de ytterligare steg för att bli medlemmarnas ”förstabank”.
– Vi har haft en stor anstormning av förfrågningar den senaste tiden. I vanliga fall hanterar vi mellan 100 och 150 samtal per dag. Nu ligger det runt 200 samtal varje dag i stället, säger Sammy Almedal, vd för JAK-banken till Svd.
Han menar att det ökade intresset har en koppling till skandalerna i de stora bankerna.
Samtidigt fortsätter JAK utvecklingen mot att bli medlemmarnas ”förstabank”. I fredags lämnade de clearing-samarbetet med Nordea och går nu istället direkt via Riksbanken för överföring av kontoförda pengar.
Bytet till nya egna kontonummer är en av de största förändringarna i JAK Medlemsbanks historia menar man och säger att det ”föranletts av ett stort och omfattande planeringsarbete”.
– Med övergången till vår egen hantering av transaktioner mellan olika banker, går vi vidare i utvecklingen mot att bli medlemmarnas förstabank med alla tjänster som behövs för att kunna klara av samtliga vardagsbestyr i en och samma bank, säger VD Sammy Almedal i ett pressmeddelande.
Till hösten planerar JAK Medlemsbank en nylansering av sitt betal- och kreditkort, JAKortet, med uppdaterade funktioner och tjänster.
JAK Medlemsbank är uppbyggd av ett stort antal lokalavdelningar, där medlemmarna samarbetar. Det är medlemmarna som äger och driver banken. Den som sparar pengar i banken får ingen ränta, men kan längre fram låna pengar till bättre villkor än om hon eller han inte sparat.