Växjö utreder cykelbibliotek

Ett cykelbibliotek i Växjö kan öppnas nästa år om den förstudie som kommunen nu ska göra slår väl ut. Utlåningen av cyklar ska underlätta för fler att cykla oftare i sin vardag.

Nu drar projektet Bike lab igång i Växjö efter att kommunen fått 360 000 kronor från Svenska institutet.

– Vi vill att fler ska cykla i Växjö, främst av miljömässiga skäl men också för att vi börjar märka av bilköer i stan. Att utöka vägnätet är en dyr kostnad som kan undvikas om fler cyklar, säger Pär Wallin, samordnare för projektet.

Förstudien ska undersöka hur behovet ser ut hos användarna, vilka aktörer som skulle vara intresserade av att medverka och hur utlåningen bäst skulle kunna organiseras.

Inspirationen till ett cykelbibliotek kommer från bland annat Köpenhamn där det går att låna låd- och elcyklar. Tanken är att de som lånar cyklarna ska ha chans att testa om cykeln fungerar bra i deras vardag innan det i så fall blir aktuellt att köpa en egen. En lådcykel kostar vanligtvis mellan 15 000 och 20 000 kronor.

Växjö kommun har tidigare haft ett projekt där elcyklar lånades ut till 445 invånare under tre till fyra veckor mellan 2013 och 2014. Cyklingen ska enligt projektets utvärdering ha ersatt 11 500 kilometers bilkörning. 10 procent av deltagarna köpte en egen elcykel efteråt.

Varför kan ni inte bara starta cykelbiblioteket direkt?

– Ja, det är ju en bra fråga. Vi behöver undersöka hur efterfrågan och behoven ser ut och hitta samarbeten. Och så fick vi pengar till en förstudie.

Den är klar till i sommar och därefter tas beslut om hur kommunen ska gå vidare. Först 2017 kan det bli aktuellt att öppna ett cykelbibliotek.

Bertil Björk, ansvarig på Sveriges hittills enda cykelbibliotek som finns i Malmö, ser ett ökat intresse för att öppna cykelbibliotek i Norden.

– Växjö, Botkyrka, Halmstad och Drammen i Norge är några kommuner som varit i kontakt med oss.

Cykelbiblioteket har varit igång ett drygt halvår. Det finns sex cyklar som lånas ut under 12 dagar för 100 kronor. Modellerna är elcykel, lådcykel och en fraktcykel som är elassisterad. Projektet löper på tre år med finansiering av Trafikverket.

– Responsen har varit överväldigande. Vi har tyvärr en väntetid på 10 till 12 veckor, säger Bertil Björk.

Under halvåret har det främst rört sig om tre grupper som varit intresserade av cyklarna. Familjer med två barn, cykelpendlare och äldre.

– Den senare gruppen hade jag inte alls tänkt på. Det är jättekul när människor som slutat cykla för att de har för dåligt hjärta eller får ont i knäna får tillbaka en del av sin frihet.

Men alla är inte nöjda.

– Jag pratade med en förälder som det tog dubbelt så lång tid för att hämta och lämna på dagis eftersom den vanliga cykelvägen inte fungerade med en lådcykel.

Cykelbiblioteket samlar in information från de som lånar och rapporterar till gatukontoret vad som inte fungerar. Till exempel är skarpt fasade trottoarkanter svårare att ta sig över med en tyngre cykel som el- och lådcyklarna.

I Växjö hoppas Pär Wallin att cyklister ska få möjlighet att prova olika typer av cyklar som kan användas på olika sätt i vardagen. Bertil Björk tittar för närvarande på möjligheten att ta in en så kallad vikcykel till Malmös cykelbibliotek. Med den kan du cykla till tåget eller bussen, vika ihop den och kliva på för att sedan kliva av och veckla ut cykeln igen när du är framme.

– Det är ett bra sätt att kombinera cykling med kollektivtrafiken, säger Bertil Björk.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV