Startsida - Nyheter

Radar · Nyhet

Miljöministern på besök i Göteborg

Under tisdagen besökte miljö- och stadsutvecklingsminister Karolina Skog Göteborg. Klimatomställning Göteborg 2.0 diskuterades och miljökommunalrådet Ulf Kamne (MP) krävde sänkta hastigheter i hela landet för en bättre luftkvalitet. Syre Göteborg fick möta dem båda på en tur med elbussen från Chalmers till Lindholmen.

Som första stad i Sverige har Göteborg antagit hållbarhetsmål inför 2050 som också innefattar konsumtion. År 2013 utkom rapporten Klimatomställning Göteborg 2.0, sammanställd av Mistra Urban Future. Utöver utsläpp från specifika områden som flyg, bilkörning, uppvärmning, el och mat gjordes en uppskattning av utsläppen från övrig konsumtion. Här nämns kläder, skor, möbler, restaurangmåltider, alkohol, tobak, förbrukningsvaror, bilar, hemelektronik, telefoni och underhållning.

Nyligen sa miljö- och stadsutvecklingsminister Karolina Skog att hon tycker att det är positivt att ekonomin växer. Samtidigt är den ökade konsumtionen en förklaring till att Sveriges interna växthusutsläpp har börjat växa rejält. Sveriges ekologiska fotavtryck ökar och är nu ett av de tio högsta i världen, vilket bland annat framkommer i WWFs senaste rapport. Skog håller med om att vårt stora avtryck är kopplat till ökad konsumtion, som också är nära förbundet med transporter.

– Vi vill förändra detta genom att aktivt stötta svenska företag, och därefter uppmuntra människor att handla svenskt, säger miljöministern.

En utredning kring cirkulärekonomi pågår, och regeringen försöker få ner användningen av nya material genom att uppmuntra återbruk och förlängning av produkters livslängd, även inom industrin. Att bredda rut-avdraget till att innefatta reparationer är ett exempel på en konkret åtgärd, enligt ministern, som också arbetar för att få upp återvinningsnivåerna.

– Jag är inte nöjd med hur de ser ut i dag. Två tredjedelar av det som bränns i våra förbränningsanläggningar skulle kunna gå att återvinna. Vi behöver en tydligare ansvarsfördelning i avfallsfrågan.

Vilken klimatrelaterad fråga som är viktigast för Göteborg måste Göteborgs politiker formulera, tycker miljöministern, och refererar till frågor kring luftföroreningar.

– Det är bra att frågan får ett allt större fokus globalt, säger Skog, eftersom det är väldigt allvarligt läge. Både trafik och trafikvanor måste förändras.
Miljöministern och miljökommunalrådet är eniga om att grunden till en bättre luft är en aktiv stadsplanering som siktar på effektiva transportlösningar. Gång kommer att vara mycket effektivt även 2050, oavsett teknikutveckling, och gång och cykling är det regeringen vill uppmuntra allra mest. Att åka kollektivt är också mer effektivt än att sitta en person i varje fordon.

– Det är väldigt viktigt att vi arbetar med klimatfrågan och luftkvalitetsfrågan tillsammans. Här är elektrifiering i innerstäderna jätteviktig, säger ministern.

I samband med besöket krävde Kamne sänkta hastigheter i Sverige. Luftkvaliteten måste bli bättre, anser han, och hastighetsvariationen är avgörande.

Även miljözoner för vanliga personbilar kan komma att införas i Göteborg, och om en bashastighet på 40 km/h infördes i hela landet skulle bytet bli både enklare och billigare än om förändringen genomförs enbart i Göteborg.

Skog kommenterar att regeringen inte är främmande för den tanken, men att trafiksäkerheten är drivkraften i förhandlingarna. Kommunstyrelsen i Göteborg ska ta ställning till regeringens förslag i mars.

Samtidigt rasar bilister på landsbygden över olika förslag som försvårar bilism. Skog är medveten om att svensk landsbygd kommer att vara beroende av bil en hyfsat lång tid framöver, men tycker inte att detta är ett stort problem så länge omställningen i städerna blir tillräckligt effektiv. Att huvuddelen av omställningen till fossilfritt kommer att ske i städerna tycker hon inte är något problem.

Kamne håller med om att Göteborgspolitikernas fokus är att få ordning i staden, samt att se till att det finns bra pendelparkeringar i anslutning till kollektivtrafiken.

– Många städer som har varit långt borta är nu mycket närmre, och den utvecklingen ska fortsätta med både västlänken och bättre pendeltrafik, säger Kamne.

När blir kollektivtrafiken gratis?

– Den dag busschaufförerna inte ska ha någon lön, säger Kamne. Gratis kollektivtrafik är ingen lösning på miljöproblemen, det är i så fall en välfärdsreform.

– Kollektivtrafiken ska vara åtkomlig och attraktiv. Vi ska göra det enkelt att gå och cykla, det är vår prioritet, avslutar miljö- och stadsutvecklingsministern.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV