Knappt en procent av världens befolkning står för mer än hälften av de totala koldioxidutsläppen från passagerarflyg och långt ifrån alla flyger årligen, visar statistik som har sammanställts i en ny studie.
Innan coronapandemin slog till i våras förväntades de globala flygresorna tredubblas under de kommande 30 åren. Men pandemin ledde till en utveckling i motsatt riktning och de globala flygningarna minskade i stället med uppemot 80 procent.
Forskarna Stefan Gössling och Andreas Humpe har tillsammans studerat omfattningen, distributionen och tillväxten av luftfarten fram till år 2018, genom att främst analysera vilka som flyger och vilka utsläpp det leder till. De har också tittat på hur coronapandemin har påverkat flygen när efterfrågan minskade i våras.
– Det finns en tydlig poäng i att därmed också diskutera klimatförändringens konsekvenser av en förväntad volymtillväxt efter corona, säger Stefan Gössling, i ett pressmeddelande.
Färre än hälften flyger
I artikeln som i veckan publicerades i den internationella tidskriften Global environmental change, har forskarna bland annat utvärderat branschstatistik, data från överstatliga organisationer och nationella undersökningar.
Resultatet visar att endast 11 procent av världens befolkning reste med flyg under 2018. Fyra procent av dessa utgjordes av internationella flygningar. I industriländerna var det knappt hälften av invånarna som flög under ett år och i Tyskland låg siffran något lägre, på 35 procent.
– Vi har gjort konservativa antaganden av de siffror vi tittat på och det finns flera länder som inte har motsvarande statistik. Det är betydligt färre än hälften som flyger under ett år, konstaterar han.
Privata flygplan största miljöboven
Något som framgår tydligt i artikeln är hur en mycket liten del av jordens befolkning står för mer än hälften av utsläppen från flyg. De människor som flyger allra mest och står för mer än hälften av koldioxidutsläppen från passagerarflygen, utgör inte ens en procent av flygresenärerna.
Men de som leder till den absolut största mängden utsläpp från flyg är enskilda användare av privata flygplan. En genomsnittsresenär står för 130 kilo koldioxid per år, medan motsvarande siffra för enskilda användare av privata flygplan ligger på 7 500 ton.
– Resultaten är särskilt relevanta i och med att en stor del av de globala flygutsläppen inte omfattas av policyavtal för att minska utsläppen, vilket de nationella gör, säger Stefan Gössling.
Flyg – en elitaktivitet
Sammantaget pekar resultaten i studien på att flyg är en elitaktivitet och långt ifrån något som alla gör, enligt Stefan Gössling.
Stefan Gössling är professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet och professor i humanekologi vid Lunds universitet.
Andreas Humpe är ekonomiprofessor vid Munich University of Applied Sciences.