Läs tidningen
 

Hej Syreprenumerant!

Helgerna är över och Syres första veckomagasin 2022 är här. Där hittar du ett urval av allt som vi publicerat över jul och nyår. Men det finns förstås mycket mer och du läser det som alltid på tidningensyre.se. Vill du aldrig missa vad vi publicerar digitalt eller vill du följa ett av våra fokusområden, anmäl dig här för att få nyhetsbrev.

2022 är ett år då vi på Syre kommer växla upp rejält. Redan 1 mars kommer vi utöka vår utgivning till sju dagar i veckan och ha löpande bevakning från tidig morgon till kväll. Tre nya skrivande helgredaktörer börjar inom kort, vilket innebär att vi dubblar bemanningen på helgerna. Men vi söker också en hel radda nya medarbetare för att inte bara öka kvantiteten utan kanske framför allt kvaliteten. För det söker vi bland annat:

  • redigerare
  • ledarskribenter
  • Två kommunikatör/digital strateg
  • politikreporter
  • integritetskorre
  • nyhetschef.

Vet du någon som skulle passa i någon av de tjänsterna får du gärna tipsa hen. Du läser mer om tjänsterna här.

Antropocen är namnet på en geologisk epok då människans steg från organiserat jordbruk till rymdkolonialism, via en fossilenergidominerad tillväxtmodell, har bäddat för dagens klimatkris. Men hur ser den antropocentriska människans inverkan på sin omgivning egentligen ut? En del av svaret finns i industriella spökstäder. Klas Lundström skriver i veckans Zoom om den amerikanska kolstaden Centralia och en underjordisk gruvbrand som förvandlade tillvaron till ett levande helvete.

Underutnyttjade, tomma eller öde sen decennier. Husen ingen bor i finns i tiotusental runt om i landet. Svårigheterna är att få säljare och nya ägare att hitta varandra, men i Stjärnsund i Dalarna och i Uddebo i Västra götaland har eldsjälar gjort avfolkningsbygder till inflyttningsorter. Lennart Spetz skriver på veckans I blickfånget om Ödehusrörelsen.

Folk och försvar har just avslutats, en säker indikator på att debatten om den hotande ryssen kommer blossa upp. Och när rysskräcken än en gång används för att skapa opinion för upprustning och Nato-medlemskap så behöver det ännu en gång sägas. För det första. Vapenskrammel hindrar inte militära konflikter, tvärtom, ju mer vi rustar desto mer bjuder vi in till militär kamp. Vill vi ha fred behöver vi gå fredens väg. Allt annat är naivt. För det andra, Ryssland är inte det stora militära hotet i världen. Ryssland stod 2020 för endast 3,1 procent av världens militära rustning. Detta skriver jag om i en av veckans ledare.

Det och mycket mer i veckans magasin.

Trevlig läsning,

Lennart Fernström
Chefredaktör 

 

PS Vill du inte ha detta nyhetsbrev klickar du på länken längst ner i mejlet och avanmäler dig. Observera att du bara avanmäler dig från nyhetsbrevet Syre Magasin. Vill du avanmäla dig från våra andra nyhetsbrev gör du det på länkarna i de breven. DS