Glöd · Debatt

Ta en vit jul – för barnens skull

Debatt I samband med att medvetenheten ökar kring våra konsumtionsmönster har det blivit allt viktigare att välja ekologiska alternativ till julbordet. Under förra året presenterade Sifo en undersökning som visade att 78 procent av de intervjuade tänkte välja enstaka ekologiska produkter till sitt julbord.

Det är glädjande att vi blir medvetna om våra konsumtionsvanor. Vit jul-kampanjen vill även slå ett slag för de hållbara minnena kring julfirandet. De minnen som barnen tar med sig till sina barn och som kommer att ha en långsiktig påverkan för många barn och unga.

Sedan 2007 har IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund (IOGT-NTO, UNF, Junis och NSF) arbetat aktivt för att göra julen till barnens högtid och uppmanat vuxna att skippa alkoholen och ta en vit jul för barnens skull. Antalet barn och unga som möter julen med en klump i magen är tyvärr alldeles för många. I Sverige lever fyra till fem barn per skolklass i hem där någon vuxen har en riskfylld alkoholkonsumtion.

Under alla år som IOGT-NTO-rörelsen arbetat med Vit jul-kampanjen har samma motargument dykt upp; ”Barnen märker inte om jag dricker några glas till maten”. Men undersökningar visar att barn märker skillnad i vuxnas beteende på ett mycket tidigare stadium än vad vuxna själva tror. I år frågade vi därför barnen: Hur blir vuxna när de dricker alkohol?

Barnens svar skiljer sig inte mycket från de upplevelser som utländsk forskning visar. I Skottland publicerade nyligen en rapport som visar att barn upplever obehag innan den vuxne hunnit dricka särskilt mycket:

• 18 procent av barnen känner sig generade.

• 15 procent säger att deras sänggående rubbats, då de fått gå och lägga sig tidigare eller senare än vanligt.

• 12 procent uppger att de får mindre uppmärksamhet från föräldrarna.

• 11 procent känner oro.

• 8 procent rapporterar att deras föräldrar blir mer oberäkneliga.

• 7 procent säger att föräldrarna bråkar mer.

Vit jul tycker att om barn nu tvunget ska ha ont i magen under julen ska det vara för att de har ätit för mycket pepparkaksdeg – inte för att de är oroliga för att mamma eller pappa ska dricka för mycket.

Vill man arbeta för ett hållbart samhälle på sikt är det viktigt att låta barnen få med sig många skratt och härliga minnen, ett jullov som de kan glädjas åt och se fram emot. Och det kan i vissa fall bli helt livsavgörande! Under julen 2016 nådde vi 8 900 barn genom våra aktiviteter. 8 900 barn som fått känna att julen är deras, och bara deras.