Radar · Nyhet

Nöjda resenärer ger fler elbussar

Busslinje 55 mellan Chalmers och Lindholmen har trafikerats under två år av uteslutande eldrivna bussar. Pilotprojektet beskrivs som lyckat och nu ska även buss 16 elektrifieras.

Efter att ha trafikerat Göteborgs gator under två år har busslinje 55 nu utvärderats och fått så bra betyg av användarna att projektet förlängs och utökas till år 2020. Nu ska Västtrafik även sätta in elbussar av större modell på linje 16 mellan Eketrägatan och Högsbohöjd – en sträcka som då får nya laddstationer.

Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma menar att projektet har satt både Göteborg och Sverige på kartan som ett framgångsexempel.

– Inom den globala transportsektorn pågår en elektrifiering där nästa utmaning är att integrera elektrifieringen med satsningar inom framtida smarta och hållbara städer. Då behöver elektrifierade ledbussar och andra tunga fordon demonstreras i stadsmiljön. Med detta projekt kan Sverige leda den utvecklingen och samtidigt blir det ett viktigt steg mot den fossilfria svenska transportsektorn, säger han i ett pressmeddelande.

Elbusslinjerna är en del av projketet ElectriCity – ett ”trippel-helix-samarbete” mellan flera aktörer inom forskning, industri och offentliga instanser som går ut på att testa nya lösningar för framtidens stadstrafik. Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola och Energimyndigheten är några av deltagarna i projekt.