Radar

Kollaborativ ekonomi bakom friluftsfestival

Från höger: Diana Olsson Waage, Emma Kronberg och Kristina Engstrand som varit inblandade i förarbetet är taggande inför helgens arrangemang.

Nu på lördag 15 september arrangeras Göteborgsområdets enda festival för utomhussporter och folkhälsa – Ale Outdoor. Besökarna kommer kunna prova allt från SUP-yoga till att ”normtesta” sin relation. Bakom arrangemanget står ett unikt arbetssätt som bygger på delningsekonomins principer.

Klättervägg, SUP (Surfing på stor bräda med paddel), SUP-yoga, motorkross, extremkrocket, trail-löpning, OCR (hinderbana), moutainebike-cykling och boule är några av de aktiviteter som går att testa gratis på Ale Outdoor på lördag. Men det blir inte bara sport, det går även att lyssna på föreläsningar, göra ett ”skärmtest” för att se om du är mobilberoende och ”normtesta” sin relation.

– Hälsa handlar också om relationerna och skärmbalansen, beskriver Kristina Engstrand, näringslivsutvecklare i Ale och en av hjärnorna bakom festivalen.

Men varken hon, Emma Kronberg, föreningsutvecklare på Ale Kommun eller Diana Olsson Waage från Företagarna som jag träffar inför festivalen, vill kalla sig för arrangörer.

Det är nämligen alla de privatpersoner, föreningar och företag som ställer ut och genomför aktiviteterna under dagen. Ale kommun står för ”driften” men allt innehåll skapas och planeras av deltagarna, enligt principerna för kollaborativ ekonomi.

– Vi hakar på trenden med delningsekonomi och plattformar. Det är ju inget nytt egentligen, men att man använder det på ett evenemang är nytt, beskriver Kristina Engstrand, som själv har en bakgrund som extremsportare.

Ale kommun har arrangerat arrangörsträffar och tillhandahåller en digital plattform och visuell identitet. Därtill har aktörerna erbjudits personlig rådgivning. Syftet med den ”närproducerade” friluftsfestivalen är utöver att främja folkhälsan och arbeta med Agenda 2030-målen även att stärka företag och föreningar i kommunen.

– Det kostar inget för arrangörerna att vara med. Vi har tagit bort kund-sälj-relationen. Och eftersom vi har haft planeringsmöten har vi redan bråkat färdigt om montern innan festivalen, skrattar Kristina. När man ger ansvaret tillbaka till aktörerna så löser sig ofta sånt.

Flera nya samarbeten har växt fram mellan föreningar och företag som följd av förra årets arrangemang, berättar Diana Olsson Waage från organisationen Företagarna. Hon tycker att en festival där kommunen främjar besöksnäringen på det här temat utgör en perfekt grund för samverkan.

– Många står med en fot i småföretagandet och den andra i det ideella föreningslivet, vissa är till och med aktiva i lokalpolitiken. Mina drivkrafter som företagare är hälsa och hållbarhet. Med besöksnäringen blir det en fantastisk treenighet, beskriver hon och fortsätter:

– Ideella krafter är tunga krafter. Jag har jobbat med samverkansprojekt tidigare och man behöver hjälpa föreningarna professionellt, till exempel genom att ställa upp i styrelser där behövs.

Förra året kom omkring 3 000 besökare på Ale Outdoor, något de hoppas överträffa i år. Förutsättningarna är goda då intresset för friluftsliv ökar och Västra Götaland har enligt arrangörerna flest Outdoor-företag per capita i Sverige.