Glöd · Debatt

Greenwashing i höstbudgeten

DEBATT Det är glädjande att klimathänsyn och miljö blivit honnörsord i svensk politik. Vår regering (S + MP) är inte sena att utnyttja de politiska vindarna. Innan höstbudgeten presenterades i skrift framställdes den i tv av finansministern som en historiskt stor satsning på miljön. Men när så budgeten blivit offentligt läsbar ser man att det är gröna luftballonger man släppt mot skyn.

Miljösatsningarna innebär att anslaget till miljöpolitiken ökat med 2,3 miljarder kr till 9,8 miljarder kr för 2018. Det låter ju storartat. En del av pengarna ska gå till supermiljöbilspremier, det vill säga till elbilar. Det är en tveksam satsning. Elen skulle göra lika mycket klimatnytta om den exporterades till Tyskland för att ersätta kolkondensalstrad el.

Elbusspremie och elcykelpremie ingår också i satsningen. Dessa i sammanhanget små belopp kan jämföras med vad man föreslår för kommunikationerna. Där ser man hur regeringen ökar satsningen på nya vägar med 2,2 miljarder kr till sammanlagt 12 miljarder kronor för 2018. Nya vägar ger mer biltrafik, det är flertalet trafikforskare överens om. Denna budget ger alltså mer pengar till ökade klimatutsläpp än till åtgärder för minskade utsläpp.

Anslaget för att förbättra våra järnvägar är däremot för lågt för att komma i kapp eftersläpat järnvägsunderhåll. Det saknas 8 miljarder kronor för att vi ska slippa tågförseningar på grund av signalfel och andra tekniska brister. Det stimulerar inte till resande på den miljövänligare järnvägen.

Så trots eller snarare på grund av den ”historiskt stora klimatsatsningen” i budgeten kommer vi att få uppleva hur klimatutvecklingen går åt fel håll. Att falskeligen framställa något i en bättre miljödager brukar kallas greenwashing. Förra årets Greenwashingpris från Jordens vänner gick till Miljöpartiets partistyrelse. För 2018  framstår Socialdemokraterna som en stark kandidat.