Energi · Recension

Om krigshets genom tiderna

Den 13 februari 1945 skrev Adolf Hitler i sitt politiska testamente att det inte finns någon judisk ras. ”Vi använder termen judisk ras av bekvämlighet, för i verkligheten och från en genetisk synpunkt finns det inget sådant som en judisk ras.” Tanken svindlar – Adolf Hitler låtsades alltså vara rasist för att kunna mobilisera tyskarna till krig och förintelse?

Tankarna får vänja sig vid att svindla när jag läser Pierre Gillys nyutkomna bok Konsten att sälja krig – propaganda från Cato till Nato. Det är en bok om krigspropaganda, om alla de argument och metoder som styrande har använt och använder för att hetsa till krig. På många sätt är de sig lika från Cato till Nato. Öppna en vanlig dagstidning och du hittar flera exempel – som du kanske inte har tänkt på som just propaganda.

Förenkla budskapet till idioti eftersom folk är idioter, sa både Hitler och hans propagandaminister Joseph Goebbels, som skrev: ”Den som kan se en sak från två sidor mister därmed sin säkerhet och kompromisslösa skärpa. (…) Massorna tänker enkelt och primitivt. De älskar att generalisera komplicerade sammanhang och utifrån generaliseringar dra sina klara och kompromisslösa slutsatser.”

Förenkling, demonisering, nya namn på kriget – det är inget krig, det är ett fredsbygge, ett engagemang, ett … Så har krigspropagandan sett ut genom tiderna, i händerna på romerska befälhavare, nazistiska propagandaministrar, al-Qaida-ledare och amerikanska presidenter, skriven på pergament, förmedlad via tidningar, utvräkt på Youtube.

Pierre Gilly har även skrivit Bombdiplomati och Informationskriget mot Iran, som båda handlar om näraliggande ämnen. Han har ett alldeles eget och självständigt sätt att ta några steg tillbaka, se samband och ställa frågor, som gör det oerhört intressant att läsa. Gör det, läs den här boken och håll den i minnet när du hör någon argumentera för Natomedlemskap eller upprustning.

Konsten att sälja krig är dessutom en ovanligt snygg och aptitlig bok. Förlagan till Kolbjörn Guwallius omslag är en affisch från amerikanska flottan – tvättäkta krigspropaganda från andra världskriget.