Radar · Nyhet

Motvind för flygskatt

Den föreslagna skatten möter motstånd, men tas emot väl av forskare på området. ”Det är ett steg i rätt riktning”  säger Anna Elofsson vid Chalmers.

När förslaget presenterades i veckan mötte det högljutt motstånd. Bland annat sägs en skatt hota regional kommunikation, men enligt utredarna finns det flera möjligheter att kompensera de som drabbas mest i bland annat Norrland och Gotland.

Det ser dock ut att finnas en brett stöd. Naturskyddsföreningens undersökning av Sifo/ Kantar visar att en skatt för att minska flygets klimatpåverkan backas upp av 73 procent av befolkningen.

Regeringen kan få igenom förslaget i budgetpropositionen, men i riksdagen möter de motstånd. En majoritet i trafikutskottet har redan förvarnat om att de kommer att slå ner på en flygskatt.

– Vill vi göra något åt detta, så ska det vara en internationell lösning som inte ensidigt försämrar för Sverige, säger Ulf Kristersson (M), till Sveriges Radios Ekot.

Men det har varit svårt att enas kring internationella lösningar för att minska flygets klimatpåverkan. Det som FN-organet ICAO kunnat få igenom är att inte öka utsläppen från sektorn från år 2021 genom att inledningsvis dra igång frivillig klimatkompensering. Men metoden är ifrågasatt och innebär inte att flygsektorn faktiskt drar ner på utsläppen.

– När de internationella optimala styrmedlen dröjer behöver vi agera på nationell nivå för att nå målet om begränsad uppvärmning, säger Anna Elofsson som doktorerar i hållbar konsumtion på Chalmers, och precis släppt en rapport på området tillsammans med flera kollegor.

Om Sverige går vidare med ett nationellt styrmedel så är vi inte ensamma. Bland annat Tyskland, Österrike och Storbritannien har en avståndsbaserad passageraravgift. Enligt studier av den brittiska avgiften, som varierar mellan 13 och 450 pund per biljett, så har efterfrågan minskat med mellan 0,39 till 0,89 procent när priset har ökat med en procent.

– Den svenska skatten skulle i så fall vara ett steg i rätt riktning, men då den befinner sig på ungefär halva nivån av den i Storbritannien så blir effekten mindre, säger Anna Elofsson.

Det är inte första gången en regering med Socialdemokraterna vill införa en flygskatt. Förra gången stoppades den vid regeringsskiftet 2006.

– Det ska bli intressant att se hur politikerna reagerar några år senare när klimatfrågan har blivit mer akut, säger Anna Elofsson.

• Passagerarskatten på 80, 280 eller 430 kronor baseras på hur långt resenären ska åka och föreslås införas 1 januari 2018.
• Utsläppen beräknas minska med 0,08–0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, när hänsyn tas till ökade utsläpp från andra trafikslag genom överflyttningar från flyget.
• Antalet resenärer beräknas minska med upp till 600 000 per år, men det kommer bara att dämpa ökningen av antalet resenärer som uppgår till över 35 miljoner per år endast vid de tio största flygplatserna.
• Läs utredningen här: En svensk flygskatt